poniedziałek, 20 października 2014

Interakcja pomiędzy aplikacjami MS Office (3 z ...wielu)

Jendą z praktycznych technik wykorzystujących interakcję pomiędzy aplikacjami pakietu Office jest wypełnianie dokumentu Word danymi pochodzącymi np. z tabeli znajdującej się w aplikacji Excel. Chodzi o operację zbliżoną do pojęcia 'korespondencji seryjnej' z jedną istotną różnicą- odpowiednie informacje z Excela umieszczane są w zakładkach znajdujących się w dokumencie Word.

Prześledźmy to na następującym przykładzie:

1. Tworzymy dwa pliki - plik Excel'a o dowolnej nazwie oraz plik Word'a, który umownie nazwiemy 'dokument z zakładkami.docx'. Dla prostoty tego przykładu oba pliki proszę zapisać we wspólnym folderze (plik Excela powinien być typu xlsm gdyż zaraz dodamy do niego odpowiednie makro).

2. W treści dokumentu Word'a umieśćmy jakiś tekst, np.

Szanowny Pan Jan Kowalski, 
w nawiązaniu do rozmowy telefonicznej...

i jednocześnie oznaczmy naszego 'Jana Kowalskiego' jako zakładkę o nazwie ImieNazwisko. To właśnie ta zakładka będzie przykładowym fragmentem tekstu, który będziemy następnie podmieniać wykorzystując kod VBA. Zamknijmy utworzony dokument.

3. W pliku Excela musimy przygotować odpowiedni kod, który wykona następujące operacje:
  • uruchomi aplikację MS Word (wykorzystując technikę wczesnego wiązania)
  • otworzy plik DOCX znajdujący się w tym samym folderze
  • wstawi w zakładce ImieNazwisko dane nowej osoby
  • i tu kluczowy moment- wstawi ponownie zakładkę ImieNazwisko ze względu na fakt, że poprzedni punkt automatycznie ją usunął
  • opcjonalnie można dodać polecenie zapisywania pliku Worda- ten fragment nie został uwzględniony w poniższym kodzie.
Całość obrazuje poniższy zestaw dwóch procedur. Wewnątrz kodu znaleźć można dodatkowe komentarze wyjaśniające kluczowe punkty kodu VBA.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz