wtorek, 20 stycznia 2015

Uzupełnianie pustych komórek w arkuszu MS Excel

Muszę na wstępnie przyznać, że od czasu do czasu zdarza mi się przeglądać ofertę konkurencji głównie w poszukiwaniu inspiracji do tworzenia jeszcze lepszych kursów i z coraz ciekawszej oferty szkoleniowej.

Ostatnio trafiłem na stronie konkurencyjnej firmy szkoleniowej na wpis poświęcony zagadnieniu uzupełniania pustych komórek w arkuszu MS Excel. Autor w długim wywodzie prezentuje rozwiązanie oparte o układ dwóch zagnieżdżonych pętli i instrukcji warunkowych. Z pewnym niedowierzaniem przyjąłem to rozwiązanie- wyznaję bowiem zasadę, że jeżeli prezentować jakiś przykład to raczej w jego najlepszym wydaniu. Oto i rozwiązanie ciekawsze i bez wątpienia szybsze...

Zacznę może od podstawowej zasady- A w języku VBA- w pierwszej kolejności wykorzystujemy aplikację Excel i dostępne tam rozwiązania, dopiero potem sięgamy po kod VBA. Nasz problem rozwiążemy więc następująco:

  • zaznaczamy obszar
  • Menu >> Narzędzia główne >> Znajdź i zaznacz >> Przejdź do- specjalnie 
  • w oknie, które się wyświetli wybieramy Puste i zatwierdzamy przyciskiem OK
  • w pasku formuły wstawiamy formułę '=[komórka powyżej]' i wciskamy Ctrl+Enter
i to wszystko....

A jeżeli już musimy sięgnąć po  wariant z VBA to rozwiązanie problemu można osiągnąć w następujący prosty sposób:

  • zaznaczamy obszar pamiętając, aby nie zaznaczyć pierwszego wiersza (bo w przypadku pustej komórki w pierwszym rzędzie i tak nie mamy skąd pobrać wartości skoro nic nad nią nie ma)
  • jedyny kod VBA jaki musimy wykonać to:


Jak widać nie potrzebujemy pętli, instrukcji warunkowych, wystarczy prosta i skuteczna metoda.
Bardzo wiele z tego typu rozwiązań prezentowanych jest na naszych szkoleniach z programowania VBA dla Excela. W czasie prowadzonych kursów jak zawsze stawiamy na efektywne i praktyczne podejście do tworzenia programów.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz